Ansökan sotning
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten tillhandahålls via Karlskoga Kommun. Kommunikation i samband med inlämnande av ärenden kommer notifieringar från ärendet att ha Karlskoga som avsändare via e-post eller sms.
Information om e-tjänsten
I följande E-tjänst kommer du att välja om du vill låta annan entreprenör utföra rengöring av din förbränningsanordning (sotning) eller om du vill utföra det själv. Observera att det endast är du som fastighetsägare som kan göra ansökan.
Enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, 3 kap. 4 § andra stycket, får kommunen medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten. Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Vid prövningen om sotning kan ske på ett betryggande sätt bedöms risksituationen, förbränningsanordningens komplexitet, den enskildes kunskap, journalföring samt förutsättningarna för uppgiften.
En brandskyddskontroll kommer genomföras då en skorstensfejarmästare gör en helhetsbedömning av anordningens skick för eldning, anvisa om hur sotning skall utföras, samt att det är ordning och reda runtom anläggningen. Observera att detta kommer att göras oavsett om du söker dispens för att sota själv eller låter annan utförare sota. Klicka vidare för mer detaljerad information om gällande villkor.
Om det finns brister i anläggningen med krav på åtgärder efter den senaste brandskyddskontrollen, behöver dessa åtgärdas innan dispens medges.
BRT tar inget ansvar för pris, avtalsperiod eller övriga villkor i de avtal som fastighetsägaren väljer att teckna med annan utförare.
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som anges i e-tjänsten. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som Bergslagens Räddningstjänst använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid e-tjänst
Ärenden i e-tjänsteplattformen lagras tills de gallras manuellt eller automatiskt.
Generellt sker gallring av avslutade ärenden 90 dagar efter avslut, medan ej inskickade men sparade ärenden gallras 30 dagar efter sparande.
Observera att detta kan variera mellan olika e-tjänster.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbsida www.imy.se där du också kan läsa mer om dina rättigheter.
- Telefon: 08-657 61 00
- E-post: imy@imy.se
- Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
Personuppgiftsansvarig
Bergslagens Räddningstjänst
Orgnr: 222000–0919
Läs mer på webbsidan: Så behandlar Bergslagens Räddningstjänst personuppgifter - GDPR
Du är välkommen att kontakta Bergslagens Räddningstjänst via:
Telefon: 0550-636 00
E-post: info@brt.se
Webbsida: www.brt.se
